sábado, 2 de julio de 2011

ircam-extension

address: 1, place igor starvinski, paris, france
architect: renzo piano building workshop
year: 1987 / 89

The building housing the IRCAM Institute near the Centre Pompidou was developed by Renzo Piano and Richard Rogers between 1973 and 1977. The architects opted for an underground solution to avoid impairing the view of the choir of the Saint Merri church. The only visible parts of the building are a glass roof and ventilation ducts. The original building is situated underneath the Stravinski fountain that was completed in 1983 and is adorned with sculptures by Jean Tinguely and Nikki de Saint Phalle. The extension southwest of the plaza is a tower-like structure that houses stairs and elevators providing access to the institute´s facilities, wich are located in a former primary school. Because the local authorities specified a brick facade to match that of the school, Renzo Piano covered the extension with terracota slabs in brick format, grouped in panels staked one above the other, wich gives a decisively modern apparence to the traditional building material.

Chris van Uffelen and Markus Golser

La sede del Instituto para la música y la investigación acústica de París fue desarrollado por Renzo Piano y Richard Rogers entre 1973 y 1977. Los arquitectos optaron por una solución subterranea para mantener la vista del coro de la Iglesia de Saint-Merri. Lo único visible son los techos de cristal y los ductos de ventilación. El edificio está ubicado justo debajo de la fuente Stravinski que fue terminada en 1983 y én la que se ubicaron esculturas de Jean Tinguely y Nikki de Saint-Phalle. La extensión sudoeste sobre la plaza es una estructura en forma de torre que contiene las escaleras y los ascensores del instituto, ubicado en una antigua escuela primaria. La reglamentación especificaba una fachada de ladrillo que vinculase la nueva construcción con la antigua escuela. Renzo Piano cubrió el nuevo edificio con placas cerámicas con forma de ladrillos, agrupadas en paneles que dan una inconfundible apariencia moderna al tradicional material.

Chris van Uffelen and Markus Golser

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