sábado, 15 de octubre de 2011

orlando public library

address: 101 e. central boulevard, orlando, united states
architect: john johansen
year: 1966

John Johansen was born in NYC in 1916, and he graduated in 1939, in Harvard, where he studied under Walter Gropius. He worked with Marcel Breuer and in SOM before opening his own office in New Canaan in 1948. Together with Breuer, Philip Johnson, Landis Gores and Eliot Noyes he integrated "The Harvard Five", -a few tremendous guys-. They had been formed under Mr. Gropius and they established themselves in Connecticut around middle 20th Century, and maybe, they represent the deepest attempt of continuity of Bauhaus.

For Jean Ely, JJ was the most doctrinaire of the Five Harvard, but in the 60, he was working in projects where the expressiveness of the concrete and its possibilities seem to be the fundamental features of JJ activity. After projecting one of the ´60 strangest buildings, the Mummer's Theater in Oklahoma, in 2002, he published "Nanoarchitecture: A New Species of Architecture" where it seems to have done effect to him the whole circulating acid in the ´60 and, I think, he introduced the notion of "species" in architecture, notion today used up to the satiety.

By chance, I met JJ. I had been going to see the One Charles Center of Mr. Van der Rohe, in Baltimore, and by the way, I ran up with approximately 100.000 tons of concrete folded lukewarm chocolate, the Machine Theater, and from there I followed the JJ steps.

The Orlando Public Library is an amazing building. It occupies the whole block, and every facade is a really piece. Everything is super-rough super-concrete: Inside and outside. OPL remind something the Buenos Aires National Library by Mr. Clorindo Testa, but certainly, without the air of the Buenos Aires NL ground floor. The OPL is stuck in the soil, and occupies the whole lot. The vertical plates in the windows, in irregular intervals remember La Tourette dining room windows. The stairs are magnificent and the reading rooms, placid and serene, opened to the trees, always green, of Orlando.


John Johansen nació en NYC en 1916 y se graduó en 1939, en Harvard, donde fue alumno de Walter Gropius. Trabajó con Marcel Breuer y en SOM antes de abrir su propio estudio en New Canaan en 1948. Junto con Breuer, Philip Johnson, Landis Gores y Eliot Noyes integró el llamado grupo "The Harvard Five", -unos tipos tremendos-, que se habían formado con Mr. Gropius y se instalaron ...en Connecticut hacia mediados del siglo XX, y tal vez, representan el más profundo intento de continuidad del Bauhaus.

Aunque para Jean Ely, JJ fue el más doctrinario de los Five Harvard, lo cierto es que hacia los 60, estaba trabajando en edificios donde la expresividad del hormigón visto y sus posibilidades parecen ser los rasgos fundamentales de su actividad. Después de proyectar uno de los edificios más extraños de los años 60, el Mummer´s Theater en Oklahoma, lo que es mucho decir, en 2002, publicó “Nanoarchitecture: A New Species of Architecture” donde parece haberle hecho efecto todo el acido circulante en los 60 y, creo, introdujo la noción de “especie” en la arquitectura, noción hoy utilizada hasta la saciedad.

Me encontré con JJ de casualidad. Había ido a ver el One Charles Center de Mr. Van der Rohe en Baltimore, y en el camino me topé con unas 100.000 toneladas de hormigón plegado como chocolate en rama, el Machine Theater -en mi muro hay una foto-, y a partir de ahí le seguí los pasos.

La Biblioteca de Orlando es un edificio fantástico. Ocupa toda una manzana, y cada fachada es una pieza. Todo es super-hormigón super-áspero: Adentro y afuera. Hace acordar algo a la Biblioteca Nacional del Sr. Testa, aunque por supuesto, sin el aire de la planta baja. La OPL, está pegada al suelo, y ocupa la totalidad del terreno. Las placas verticales de las ventanas puestas en intervalos irregulares hacen acordar a las ventanas del comedor de La Tourette. La escalera es magnífica y las salas de lectura, plácidas y serenas, abiertas a las copas de los árboles, siempre verdes, de Orlando.

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